Armoton kiire vaivaa minua.Eihän tämä opiskelu ennen ole tämmöistä ollut?Koko ajan painaa päälle joku essee tai ryhmätyö.

Eilen menimme erääseen helsinkiläiseen kouluun pitämään ryhmäyttämis-sessiota 10-11 vuotiallie lapsille. Homma kusi jo heti aamusta. Meidän oli tarkoitus tavata rautatie asemalla Mutta: Yksi nukkui pommiin ja hyppäsi kyytiin vasta metrossa,toinen päättikin yhtäkkiä lähteä kotiin hakemaan jotain. Kolmas jäi koululle palloilemaan ja valitti sitten ettei löytäisi määränpäähämme yksin(Siis eräälle itä-helsingin   metro-asemalle! Tyttö on syntyperäinen stadilainen!)Joskus tuntuu siltä kuin kaitsisi joitain oppimisvaikeuksista kärsiviä lapsia...

Itse sessio meni hyvin.Juhlimme kinkki-safkalla.

Tänään meitä esiteltiin koulussa jollekin vierailevalle hollantilaiselle suuruudelle.Potemkinin kulissit olivat taas pystyssä ja yhtäkkiä tunneilla olikin aikaa keskustelulle! Asioiden puiminen oli sekä suotavaa että  pakollista. Ja aikaa   "avoimelle ja perusteelliselle keskustelulle" oli varattu koko päivä.Happy happy...

No ainakin turistimme oli tyytyväinen.Hän tenttasi luokka-kavereitani minkä kerkesi  hullunkiilto silmissään ja napsi kuvia meistä istumassa pöydän ääressä ennen lounasta,lounaan jälkeen, ennen kahvitaukoa,ja kahvitauon jälkeen...

Nyt se  voi vuolaasti suositella kouluamme vaihto-kohteeksi oppilaille omassa maassaan.Eivätkä hollantilais-parat tiedä totuutta ennen kun on liian myöhäistä. Ja ellei heillä käy yhtä hyvin kuin meidän tämän hetkisellä vaihtarillamme,he tulevat oppimaan sosiaalisesta eristäytyneisyydestä käytännössä ja omakohtaisesti.Suomalaiset sosiaali-alan opiskelijat kun eivät ole sieltä sosiaalisemmasta päästä.Siis ainakaan käytännössä.Teoriassa kyllä.

No,jos I. olisi tylsempi en olisi jaksanut siihen tutustua.Se on kummnkin aivan helvetin kyyninen ja julmalla huumorilla varustettu pikku tonttu joka virnuilee kuin kissa.Eikä se pelkää sanoa asioita jotka vaikuttavat täkäläisten lintu-koto antirasistien mielestä poliittisesti epäkorrekteilta.

Jos I. on kohdannut työssään lastentarhoissa ja kouluissa turkkilaisia lapsia jotka eivät puhu yhtään saksaa edes 9 vuotiaina, vika ei tosiaan ole saksan valtion tai saksalaisten syrjivä asenne vaan lasten vanhempien asenne-ongelma.Kolmannen  tai jopa neljännen sukupolven maahanmuuttajien pitäsi jo osata kieltä.Ja tähän on turha sanoa mitään periaatteellista julistusta siitä miten integraatio-ongelmat ovat aina valtakulttuurin vastuulla.

Helvetti. Minäkin opin lapsuuteni aikana kaksi eri kieltä ja integroiduin uuteen yhteiskuntaan kahdesti.Ei sen luulisi olevan niin vaikeaa.

Nyt pitäisi alkaa lukea tenttikirjaa. Olen luvannut luovuttaa sen eteenpäin huomenna klo. 12 .Pari sataa sivua tiivistä tekstiä odottaa.